۱۳۸۷ آذر ۲۴, یکشنبه

اهمیت کاربرد هنر در امر زبا ن آموزی در مقطع ابتدایی

در دوران ابتدایی زبان آموزی از مقولات بسیار با اهمیت است و شاید به جرات بتوان گفت زیربنای شناخت و یادگیری نوشتاری و کلامی فرد از زبان مادری خود در این دوران شکل می گیرد.اگر به هر دلیلی مشکلی در یادگیری دانش آموز وجود داشته باشد و نتواند بدرستی اصول و مبانی زبان فارسی را بشناسد و بکار گیرد چه بسا تا سالها بعد و گاه تا پایان عمر هنوز قادر به رفع آن نباشد.این امر زمانی جدی تر میشود که امروزه شاهد آن هستیم که با نفوذ تکنولوژی و بکار گیری اینترنت و استفاده از تلفن همراه که بخصوص در نسل جوان و نوجوان بیشتر مشاهده میشود،زبان فارسی دستخوش آسیب و تغییرات بسیار نا خوشایندی شده است.تایپ فارسی با حروف لاتین معضل بزرگیست که اگر زودتر اصلاح نشود لطافت و زیبایی زبان فارسی را در جنبه های نوشتاری و گفتاری از بین خواهد برد.پس باید بیشتر و بیشتر از پیش به امر زبان آموزی در مدارس اهمیت داد. تا دانش آموز ما فردا در مسیر موج رسانه ها و زبانها از فرهنگ و تمدن و پیشینه کهن و ارزشمند خود در زبان فارسی جدا نماند. بکارگیری هنر در اجرای این مهم و رسیدن به اهداف حوزه زبان آموزی مقوله ایست که باید بیشتر بدان توجه نمود. این امر هم در ساعات هنر عملی است و هم در ساعات دروس دیگر. به عنوان مثال در ساعت درس هنر هنگام ساخت عروسک دانش آموزان برای عروسکهای خود نامی انتخاب میکنند و سپس به قصه گویی و یا اجرای نمایش می پردازند در حین این امور چندین هدف تحقق می یابد پرورش خلاقیت،کار با دست و تقویت عضلات دستها، ایجاد اعتماد به نفس و تقویت روحیه سازندگی،رشد مهارتهای کلامی و مبارزه غیر مستقیم با مواردی مانند خجالت و کم رویی و انزوا و... در دانش آموزو تقویت زبان آموزی از راه بیان نمودن قصه ها و انتخاب نامها که اگر معلم آگاه باشد میتواند از اشعار و داستانها و تمثیل های فارسی برای دانش آموزان نمونه هایی بیان کند یا بصورت نوار قصه یا شعر در حین ساخت عروسک ها استفاده نماید تا ضمن ایجاد محیطی فرح بخش دانش آموزان بیشتر با زبان فارسی آشنا شوند و مهرتهای کلامی و شنیداری آنان نیز توسعه یابد.


( مجلات رشد معلم و آموزش ابتدایی با توجه به مقالات حوزه زبان آموزی)

هیچ نظری موجود نیست: