"زمانی که دانشمندان به پژوهش می پردازند،در واقع در حال بکارگیری هنر هستند."
ان .ال گیج
هنر یکی از راههای شناخت و ادراک انسان از جهان و پدیده های هستی است. از این رو چیزی را آشکار می سازد و این راز گشایی و پرده برداری بی نظیری از دانستن است که " زیبایی شناسی" نام دارد.هنر بخصوص در دوران آموزش ابتدایی به بروز خلاقیت در دانش آموز می انجامد و این امر خود بستری است برای تامل و تفکر او در محیط پیرامون و طبیعت و چه بسا کشف بسیاری رازها و زیباییهای نهفته در عالم. بیشتر نوابغ و دانشمندان افرادی بوده اند که نگاه ویژه ای به محیط پیرامون خود داشته اند،شاید افتادن سیب از درخت چندان موضوع عجیبی نبود اما نیوتن با نگاه ویژه خود و تامل در هستی از دل این پدیده ساده موفق به کشف قانون جاذبه شد که خود تحول بسیار عظیمی در دانش بشری بوجود آورد.لئوناردو داوینچی تنها یک نقاش چنان که بسیاری می پندارند نبود بلکه او یک هنرمند و دانشمند خلاق و مبتکر نیز بود .مردم جهان هنوز هم از دستاوردهای او متحیرند.لئوناردو برای خلق هر اثری،علوم،نوشتن و طراحی کردن را با هم تلفیق میکرد. هر عنصر موجب بهبودی عناصر دیگر میشود وبه ادراک کمک میکند. هنرهای تجسمی راهی برای شناخت و یادگیری بهتر دانش آموز فراهم میکنند.اغلب تدریسی که با ارائه تصاویر ،فیلم و در مجموع رسانه های دیداری و شنیداری باشد موضوع را واضحتر می سازد و یادگیری ماندگارتر است.هنر این قابلیت را دارد که در کنار تمامی دروس در امر تدریس و یادگیری نقشی فعال ایفا کند آیا نمی توان در درس تاریخ از اجرای نمایش بهره گرفت؟ ویا در درس علوم از روش قطاعی(کلاژ) و یا مجسمه سازی در یادگیری بسیاری از مفاهیم استفاده کرد؟در واقع اولین درس هنر تفاوت دیدن و نگاه کردن است که این خود خلاصه درس علوم است.نگاه تازه به هستی و طبیعت و کشف پدیده ها. امروزه دانش آموز ما در جهانی زندگی میکند که سرعت پیشرفت تکنولوژی و علوم بسیار سریع است اگر بخواهیم او را برای فردا آماده کنیم باید نگاهی به شیوه های آموزش خود داشته باشیم و توجه بیشتری به مقوله هنر و اهمیت تدریس و بکارگیری آن در مقطع ابتدایی بصورت اصولی و درست.(با نگاهی به مقاله:یادگیری به شیوه داوینچی ، نویسنده حسن شرفی.مجله رشد آموزش ابتدایی شماره 2)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر